Microsoft Project Nazewnictwo elementów okna

Każdy z elenentów okna programu MS Project ma swoją nazwę.

Materiały

Wybierz temat opracowania.

Tematy wg. daty modyfikacji materiału

Microsoft Office Project 2016

Microsoft Project - wstęp

Microsoft Project to aplikacja wspomagająca zarządzanie projektami, zasobami, czasem i finansami projektu. Jest to zaawansowane i bardzo popularne narzędzie oferujące czytelne narzędzia raportujące, rozbudowane interfejsy do zarządzania ważnymi aspektami projektu.

Microsoft Project pozwala na:

  • tworzenie, edycję oraz kontrolę harmonogramów
  • tworzenie i zarządzanie budżetem projektu
  • automatyczne identyfikowanie problemów z zasobami, czasem oraz finansami
  • wizualne wsparcie zarządzania projektem poprzez wykresy, diagramy (np.: Diagram Gantta), tabele oraz wykresy przestawne korzystając z rozwiązań zaimplementowanych w Microsoft Excel oraz Microsoft Visio
  • użycie szablonów projektu które pozwalają optymalizować pracę

Microsoft Project jest w pełni zintegrowany z innymi elementami pakietu Microsoft Office. Współpraca z aplikacjami Microsoft Outlook i Microsoft Excel jest bardzo prosta, i ułatwia wygenerowanie danych do prowadzenia projektu. Dodatkowo moduł Raporty pozwala stworzyć kompletne graficzne sprawozdania z postępów oferując możliwość tworzenia metryk i współczynników wydajności (KPI) .

Elementy programu

Nazwy poszczególnych elementów okna to:

  • Wstążka
  • Karty (Zakładki)
  • Grupy poleceń
  • Pasek narzędzi szybki dostęp
  • Pasek tytułu
  • Pasek wprowadzania
  • Skala czasu wykresu
  • Oś czasu projektu
  • Obszar wykresu
  • Obszar tabeli
  • Pasek stanu
  • Suwak powiększenia

Uwaga!

Pasek wprowadzania jest standardowo wyłączony. Należy go włączyć w Karta Plik | Opcję | Wyświetlanie | Pokaż te elementy – Pasek wyświetlania.

Szablony projektów

Tworząc nowe projekty można się posiłkować przygotowanymi do użycia gotowymi projektami. Należy wtedy skorzystać z szablonów projektów. Szablony są ułożone w tematycznie w kategorie. Po wybraniu szablon należy go pobrać.

Karta Plik | Nowy | szablon

Tworzenie projektu pierwsze kroki – informacje o projekcie

\

Jednym z pierwszych kroków podczas tworzenia nowego projektu jest określanie daty rozpoczęcia lub daty zakończenia projektu.

Karta Projekt | Informacje o projekcie | Data rozpoczęcia

Rysunek 7 Karta Projekt, grupa Właściwości

 

Rysunek 7 Karta Projekt, grupa Właściwości

 

 

Rysunek 8 Okienko dialogowe definiowania projektu

Harmonogramy projektu tworzy się albo na bazie daty rozpoczęcia albo daty zakończenia. Nigdy obu naraz. Harmonogram większości projektów tworzy się od daty rozpoczęcia. Sporządzanie harmonogramu od daty początkowej powoduje, że wszystkie zadania mają zaczynać się tak szybko, jak to możliwe. Takie rozwiązanie daje największa elastyczność tworzenia harmonogramu. Tworzenie harmonogramu od daty zakończenia powinno być pomocne w określaniu, kiedy projekt powinien się rozpocząć, jeśli data zakończenia jest ustalona.

Domyślnie MS Project stosuje datę bieżącą jako datę rozpoczęcia projektu.

Datę można wprowadzać w formacie rr-mm-dd.

Bieżąca data – definicja bieżącej daty. Jeśli data systemu Windows jest inna i należy ją zmienić.

Data stanu – data która będzie wykorzystywana w raportach do przedstawiania informacji o pracy, kosztach czy do prezentowania linii postępu

Kalendarz projektu – określa według jakiego kalendarza będzie wykonywany projekt. Kalendarz zawiera informację o dniach i ogólnych godzinach pracy oraz o dniach i godzinach wolnych od pracy.

Priorytet – może mieć wartości od 0 do 1000, przy czym priorytet 1000 służy do opisywania najważniejszych projektów,  a priorytet 0 oznacza projekty najmniej ważne. Parametr ten jest istotny przy bilansowaniu zasobów wykorzystywanych w wielu projektach. Zasoby podczas bilansowania są w pierwszej kolejności przydzielane do projektów o wyższym priorytecie.

Pola niestandardowe projektu – wpisanie informacji w polach organizacji jest możliwe tylko gdy korzysta się z MS Project Professional połączonej z Project Server. Wymagane jest jednak uprzednie zdefiniowanie niestandardowych pól organizacji na serwerze Project Server. Niestandardowe pola organizacji służą do opisywania projektu takimi informacjami, jak np. nazwa działu, kod projektu czy lokalizacja, w której projekt jest realizowany.

Elementy pokrewne – sekcji tej można zapoznać się z informacjami o witrynie projektu, dokumentach, problemach i czynnikach ryzyka. Informacje te będą dostępne tylko w przypadku korzystania z MS Project Pro połączonej z Project Server.

Informacje o projekcie

Informacje o projekcie można również zdefiniować wybierając Kartę Plik | Informację.

 

Definiowanie właściwości projektu

Rysunek 9 Karta Plik - Informacje

Przed przystąpieniem do definiowania zasadniczych informacji o projekcie można określić pewne elementy opisowe, np. tytuł, temat, imię i nazwisko menedżera projektu. Chociaż nie mają one wpływu na sam proces tworzenia projektu w MS Project, to takie informację będzie można zawrzeć na wydrukach lub raportach.

Kata Plik | Informacje | Właściwości zaawansowane

Rysunek 9 Karta Plik - Informacje

Przed przystąpieniem do definiowania zasadniczych informacji o projekcie można określić pewne elementy opisowe, np. tytuł, temat, imię i nazwisko menedżera projektu. Chociaż nie mają one wpływu na sam proces tworzenia projektu w MS Project, to takie informację będzie można zawrzeć na wydrukach lub raportach.

Kata Plik | Informacje | Właściwości zaawansowane

Rysunek 9 Karta Plik - Informacje

Na powyższym zdjęciu pokazano różne typy plików.

Dobrą praktyką podczas pracy z projektem jest włączenie autozapisywania po określonym czasie.

Karta Plik | Opcje |Zapisywanie

W tym miejscu można również włączyć autozapis pliku po określonym czasie.

Na powyższym zdjęciu pokazano różne typy plików.

Dobrą praktyką podczas pracy z projektem jest włączenie autozapisywania po określonym czasie.

Karta Plik | Opcje |Zapisywanie

W tym miejscu można również włączyć autozapis pliku po określonym czasie.

Rysunek 11 Okienko dialogowe zapisywania projektu

Zapisz jako

Rysunek 13 Zapisywanie na witrynie SharePoint

 

W celu zapisania pliku pod inną nazwą należy użyć opcji Zapisz jako.

Możliwe jest zapisanie plików w następujących lokalizacjach korzystając z przygotowanych skrótów:

  • Synchronizuj z SharePoint – gdy zainstalowany jest SharePoint
  • OneDrive – Osobiste
  • Komputer
  • Dodaj lokalizację

 


Ochrona projektu hasłem

Możliwe jest zdefiniowanie hasła w celu zabezpieczenia projektu przed niepożądanym dostępem osób, które nie powinny z jakiś powodów znać szczegóły harmonogramu. Należy w tym celu uruchomić narzędzie które znajduje się:

Karta Plik | Zapisz jako… | Opcje ogólne

 


Rysunek 17 Okienko opcji zapisywania

Zawsze twórz kopię zapasową – drugi plik *.bak z wcześniejszą wersją pliku.

Zalecany tryb tylko do odczytu – Monit o trybie d odczytu. Chyba ze będą wprowadzane zmiany to należy włączyć edycję.

Definiowane kalendarza projektu

Kalendarze w programie MS Project określają, w jaki sposób tworzone są harmonogramy zadań oraz zasobów przydzielonych do tych zadań. Można ustawić swój kalendarz, aby odzwierciedlać dni robocze projektu, jak również czas wolny, taki jak wieczory, weekendy i urlopy.

ssd

Wyjątki – to ustalanie wyjątku czyli wydarzeń, które mają zdefiniowaną datę rozpoczęcia i zakończenia w których to dniach nie będzie realizowany projekt. Wyjątkami dla są przykładowo dni ustawowo wolne od pracy.

Tygodnie robocze – tutaj definiuje się co w danym dniu tygodnia ma obwiązywać w projekcie. Przykładowo definiuje się godziny pracy a także czy przykładowo dany dzień jest dniem wolnym.  

 

Określanie cyklu. Cykl może być definiowany dla dni, tygodni, miesięcy, lat.

Kalendarz jest narzędziem planowania, które określa standardowy czas roboczy oraz dzień wolny dla projektu i związanych z nim zasobów i działań. Kalendarze służą do ustalania, w jaki sposób tworzone są harmonogramy zdań oraz zasobów przydzielonych do zadań. W projektach stosowane są cztery typu kalendarzy:

- kalendarz bazowy – określa domyślne dni robocze i wolne dla zbioru zasobów. Może służyć jako kalendarz projektu lub kalendarz zadań. Project udostępnia trzy typy kalendarzy: standardowy, 24 godziny i „nocna zmiana”.

Standardowy  - według tego kalendarza prace nad projektem trwają od poniedziałku do piątku, w godzinach od 9.00 do 18.00, z godzinną przerwą od 13.00 do 14.00. Nie uwzględnia on świąt i dni ustawowo wolnych od pracy

24 godziny – według tego kalendarza prace nad projektem trwają od poniedziałku do niedzieli, przez cały dzień. Oznacza to, że prace nad projektem mogą odbywać się bez przerwy.

Zmiana nocna – według tego kalendarza prace nad projektem odbywają się od wtorku do soboty, w godzinach 23:00 do 8:00 dnia następnego, z przerwą od 3:00 do 4:00. Ten kalendarz nie uwzględnia świąt i dni ustawowo wolnych od pracy.

Kalendarz projektu – kalendarz bazowy stosowany dla całego projektu. Definiuje normalny czas pracy oraz czas wolny.

Kalendarz zasobów – definiuje czas pracy oraz czas wolny dla poszczególnych zasobów

Kalendarz zadania – jest kalendarzem bazowym, którego można użyć dla poszczególnych zadań do zarządzania tworzeniem harmonogramu tych zadań. Kalendarz zadania definiuje czas roboczy i wolny dla zadania, niezależnie od ustawień w kalendarzu projektu.

Kalendarze bazowe mogą być tworzone i wiązane z projektem, zasobem i zadaniem. Wszystkie kalendarze, projektu, zasobów i zadań, są stosowane przy tworzeniu harmonogramu. Jeśli zasoby są przypisane do zadań, zadanie jest planowane na bazie kalendarzy zasobów. Jeśli przy tworzeniu harmonogramu zadania stosowany jest kalendarz zadania, a przydzielone zasoby nie pracują w czasie roboczym według kalendarza zadania, otrzymamy ostrzeżenie dotyczące niedopasowania zasobów.

Ustawienie kalendarza dla nowych projektów

Wybranie opcji Wszystkie nowe projekty  w polu Opcje kalendarza dla tego projektu  spowoduje, że nie będzie potrzeby definiowania opcji kalendarza firmowego dla kolejnych projektów.

Opcja Tydzień rozpoczyna się w: oraz Rok obrachunkowy rozpoczyna się w miesiącu nie mają wpływu na harmonogram. Ich zmiana będzie miała wpływ tylko na raporty.

W programie Project stosowane są standardowe wartości minut i godzin dla czasu trwania. 1min. = 60s, 1godz. = 60 min. Czas trwania można ponownie zdefiniować w dniach, tygodniach, miesiącach. Zmian dokonuje się Opcjach kalendarza dla projektu.

Aby zmienić kalendarz według którego mają się odbywać prace nad projektem dokonuje się na Karcie Plik sekcja Informacje i w polu kalendarz projektu wybrać jeden ze zdefiniowanych kalendarzy.

Zapisywanie kalendarza w organizatorze bloków konstrukcyjnych.

Ochrona projektu hasłem Ochrona projektu hasłem pozwala na zabezpieczenie go przed dostępem osób niepowołanych. W MS Project można zdefiniować dwa hasła – hasło ochronne (ochrona przed otwarciem) i hasło ochrony przez zapisem.

Po wprowadzeniu hasła należy je jeszcze raz wprowadzić, tak aby nie było różnicy pomiędzy hasłami.

Zdejmowanie hasła

Polega na skasowaniu istniejącego hasła – wymazanie kropek.

Wyszukiwanie plików Można wyszukać pliku który został wcześniej utworzony korzystając z mechanizmu wyszukiwania (dostępny w Windows Vista i Windows 7)

Usuwanie poufnych informacji z pliku

Wprowadzanie zadań

Zadania reprezentują rzeczywiste, oddzielone czynności pracy, które muszą być wykonane, aby osiągnąć ostateczny cel projektu, lub elementy dostarczane projektu. W programie Project zdefiniowane zadanie zawiera szczegółowe informację o każdej czynności lub zdarzeniu, które musi się pojawić, aby projekt został wykonany. Te szczegóły obejmują kolejność i czas trwania zadań, zadania krytyczne oraz wymagania dotyczące zasobów.

Po utworzeniu i zapisaniu nowego projektu oraz zdefiniowaniu czasu pracy dla projektu należy zacząć wprowadzać zadania. Zadania są najbardziej podstawowymi częściami składowymi każdego planu projektu. Pojedyncze zadania wprowadzamy w każdym wierszu tabeli Wprowadzenie.

Znak zapytania za czasem trwania zadania (1 dzień?) wskazuje, że jest to szacowany czas trwania. Można to usunąć, wprowadzając rzeczywisty czas trwania, lub usunąć w oknie dialogowym Opcje zadania.

Identyfikator zadania

Po wprowadzeniu zadania zostaje zadaniu przydzielony identyfikator zadania. Identyfikator zadania jest niepowtarzalnym numerem przypisanym do każdego zadania w projekcie. Pojawia się po lewej stronie wiersza zadania

Czas trwania

Czas trwania zadania jest ilością czasu pracy potrzebną do jego zakończenia. Ponieważ do wykonania różnych zadań wymagana jest zwykle różna ilość czasu, każde zadani e ma przypisany odrębny czas trwania. Nie należy mylić czasu trwania z ciągłym czasem lub nakładem pracy. Przykładowo czas trwania zadania może wynosić dwa tygodnie, lecz zadanie może wymagać tylko 20 godzin pracy do zakończenia. Z kolei inne zadanie może mieć przypisane cztery zasoby pracy i odpowiednio 24 godziny nakładu pracy w pojedynczym, ośmiogodzinnym dniu pracy.

Ciągły czas trwania

Można także zaplanować zadania, aby odbywały się w czasie roboczym oraz wolnym, przypisując ciągły czas trwania do zadania. Ciągły czas trwania jest całkowitą długością czasu pracy oraz czasu wolnego, który zajmie zakończenie zadania. Przykładowo w zakładzie lakierniczym będzie to zadanie czekanie na wyschnięcie powłoki lakierniczej.

Skróty i znaczenie dla rzeczywistych i ciągłych czasów w programie MS Project

Skrót

Wyświetlany

Oznacza

m

min.

minuta

H

godz.

godzina

D

dn

dzień

tyg lub t.

tyg

Tydzień

mies lub m.

mies

Miesiąc

cm

cmin.

ciągła minuta

ch

cgodz.

ciągła godzina

Cd

cdn

ciągły dzień

Ctyg

ctyg

ciągły tydzień

cmies

cmies

ciągły miesiąc

 

Dla większości projektów użyjemy czasu trwania w godzinach, dniach lub tygodniach. Szacując czas ich trwania, trzeba starannie przemyśleć  poziom szczegółowości, który chcemy zastosować dla zadań naszego projektu. Jeśli projekt obejmuje wiele lat, nie będzie praktyczne ani możliwe śledzenie zadań mierzonych w minutach lub godzinach. Trzeba mierzyć czas trwania zadania na najniższym koniecznym poziomie szczegółowości lub kontroli (lecz nie na najniższym).

Tworzenie punktu kontrolnego

Punt kontrolny (milestone) wskazuje ważne zdarzenie w projekcie i może służyć do monitorowania postępu projektu. Punkt kontrolny może być narzucony na projekt przez sponsora lub ustalony przez zespół projektu w celu ułatwienia śledzenia postępów. W MS Project punkty kontrolne są często reprezentowane przez zadanie o zerowym czasie trwania.

Czas trwania punktu kontrolnego wynosi 0 dni.

Na wykresie Gantta punkt kontrolny domyślnie reprezentowany jest przez czarny romb.

Wstawianie zadania

Można także nacisnąć Insert aby dodać nowe zadanie powyżej wybranego zadania. Aby wprowadzić kilka nowych zadań, należy zaznaczyć tyle wierszy zadań ile ma być nowych zadań a następnie nacisnąć Insert.

Tworzenie zadań sumarycznych

Przy planowaniu części projektu wiele zespołów korzysta z pomocniczego narzędzia nazwanego strukturą podziału pracy (WBS), aby zapewnić, że żadna praca nie zostanie pominięta.

Po wprowadzeniu zadań do projektu przydatne jest ich uporządkowanie poprzez zgrupowanie powiązanych ze sobą zadań w fazy (etapy) albo utworzenie grup blisko skojarzonych zadań, obejmujących jakąś znaczącą część projektu. Fazy są w MS Project reprezentowane przez zadania sumaryczne. Zadanie sumaryczne składa się ze wszystkich zadań wewnątrz jego struktury hierarchicznej, która może obejmować także inne zadania sumaryczne, zadania szczegółowe lub podzadania. Nie można bezpośrednio edytować czasu trwania zadania sumarycznego, daty rozpoczęcia lub innych wyliczanych wartości.

 

 Ctrl + Shift + strzałka w prawo

Tworzenie zadań sumarycznych

  • Wstaw nazwę zadania sumarycznego
  • Zaznaczanie zadania należące do tego zadania
  • Karta Zadania, grupa Harmonogram – Zwiększ wcięcie.

 Większość złożonych projektów wymaga połącznia planowania zstępującego i wstępującego w celu utworzenia właściwych zadań i faz:

- w planowaniu zstępującym (od góry do dołu) plan projektu jest opracowywany poprzez określenie etapów najwyższego poziomu lub zadań sumarycznych przed rozbiciem ich na składniki niższego poziomu lub podzadania. To podejście działa od ogółu do szczegółu.

- w planowaniu wstępującym (od dołu do góry) plan projektu jest opracowywany od zadań najniższego poziomu począwszy, zanim nie zostanie uporządkowany w fazy wyższego poziomu lub zadania sumaryczne. To podejście działa od szczegółu do ogółu.

Łączenie zadań

Relacje (inaczej zależności) pomiędzy zadaniami budujemy tworząc między nimi łącza. W trybie Zaplanowane automatycznie łącza tworzą sekwencyjne zależności, w których rozpoczęcie lub zakończenie jednego zadania zależy od rozpoczęcia lub zakończenia innego.

Po utworzeniu projektu wszystkie zadania w harmonogramie zostały zaplanowane z taką samą datą rozpoczęcia – datą rozpoczęcia projektu. Wypełniając harmonogram trzeba łączyć różne zadania aby prawidłowo odzwierciedlać kolejność w której praca ma być wykonana.

Łącze jest logicznym połączeniem między zadaniami, które kontrolują ich kolejność oraz zależności pomiędzy nimi. Dwa standardowe zadania jak się połączą mają relację lub zależność zakończenie – rozpoczęcie. Pierwsze zadanie jest nazwane poprzednikiem – zadaniem, którego data rozpoczęcia lub zakończenia określana rozpoczęcie lub zakończenie  innego zadania lub zadań. Każde zadanie może być poprzednikiem jednego lub większej liczby zadań. Drugie zadanie nazywane następnikiem – zadaniem, którego rozpoczęcie lub zakończenie  jest sterowane przez inne zadanie lub zadania. Każe zadanie może być również następnikiem jednego lub większej liczby poprzedników. Drugie zadanie następuje po pierwszym. Nazywa się to sekwencją lub chronologicznym porządkiem, w którym zadania muszą następować. Między zadaniami może istnieć tylko jeden z czterech typów relacji:

 

Relacja tego zadania

Znaczenie

Zakończenie – rozpoczęcie ZR

Data zakończenia zadania poprzednika określa datę rozpoczęcia zadania następnika

Rozpoczęcie – rozpoczęcie RR

Data rozpoczęcia zadania poprzednika określa datę rozpoczęcia zadania następnika

Zakończenie – zakończenie ZZ

Data zakończenia zadania poprzednika określa datę zakończenia zadania następnika

Rozpoczęcie – zakończenie RZ

Data rozpoczęcia zadania poprzednika określa datę zakończenia następnika

 

Nie należy mylić relacji w programie MS Project z zależnościami między zadaniami w zarządzaniu projektem.  Zależność jest potrzebą lub warunkiem, który istnieje między dwoma elementami. Znajomość zależności jest ważnym czynnikiem w definiowaniu relacji między zadaniami. Są trzy rodzaje zależności:

Obowiązkowa: zwana także twardą zależnością. W tym przypadku pierwsze zadanie musi być wykonane przed drugim zadaniem (ściany przed dachem). Zależność tego typu mają relacje typu ZR, lecz może być to także RR z zastosowaniem opóźnienia .

Uznaniowa: zwana także zależnością miękką logiczną lub preferowaną. Tutaj pierwsze zadanie nie musi być zrobione , aby wykonać drugie zadanie (nie trzeba malować ścian przed położeniem dywanu) . Wolimy aby pierwsze zadanie było wykonane przed drugim, lecz nie jest to absolutnie niezbędne. Zależności tego typu mogą odpowiadać każdemu typowi relacji.

Zewnętrzna: W tym przypadku jakiś czynnik zewnętrzny kieruje zadaniem (nie można pomalować ścian zanim sprzedawca nie dostarczy farby). Zależność tego typu mogą mieć każdy typ relacji.

 

 

 

Łączenie punktów kontrolnych

Łącznie samych zadań sumarycznych uważane jest za błąd, gdyż tworzy mało czytelny obraz projektu. Z tego względu należy unikać takiego postępowania i zamiast tego tworzyć relację pomiędzy punktami kontrolnymi ograniczającymi zadania sumaryczne.

Dokumentowanie zadań

Zadania w planie projektu powinny być przedstawione w sposób prosty i konkretny. Dodatkowe informację o zadaniu, które są ważne dla projektu, powinny być zapisane w uwagach. Można także podać więcej informacji o zadaniu, łącząc je poprzez Hiperłącze z innym plikiem, stroną internetową lub intranetową.

 

Sprawdzanie czasu trwania projektu

MS Project wylicza zarówno aktualny czas trwania projektu, jak i zaplanowaną datę zakończenia na podstawie wprowadzonych czasów trwania i relacji. Aby zobaczyć te wartości, można obejrzeć statystykę projektu lub wykres Ganta dla całego projektu.

Przesuwanie zadania

Zadanie | Zadania | Przenieś

Przenosi niewykonaną część zadania do daty stanu.

Przenosi wykonaną część zadania do daty stanu

Zasoby

Widok arkusza zasobów

Rysunek 21 Karta zasobów w wersji Project 2010

 

Rysunek 22 Karta zasób i fragment arkusza zasobów

Rysunek 23 Arkusz zasobów

Elementy widoku:

  • Wstążka zasobów
  • Nazwa zasobu
  • Narzędzia arkusza zasobów
  • Grupa właściwości zasobów
  • Stawka zasadnicza – stawka kosztu lub koszt jednostkowy
  • Typ zasobu
  • Maksimum jednostek – wydajność zasobu przy wykonywaniu pracy

Zasoby projektu to ludzie, wyposażenie, materiały, pieniądze potrzebne na realizację.

Biorąc pod uwagę powyższe zasoby w MS Project 2013 zostały podzielone na trzy typy zasobów: Praca, Materiał, Koszt.

Zasób typu praca

Zasoby typu praca to określenie dla zasobów odnawialnych. Przykładowo: programista, brygadzista, komputer.

Zasoby typu praca mają ograniczoną dostępność: Malarz, drukarka.

Koszty zasobów typu praca zależą od zaangażowania czasowego. Istnieje możliwość uwzględnienia kosztów w nadgodzinach.

Zasób typu Materiał

Zasoby typu materia l odnosi się do zasobów wykorzystywanych jednokrotnie. (kafelki cement). Zasoby te nie są odnawialne.

Zasoby typu materiał posiadaj a czasami pozornie nieograniczoną dostępność gdyż przykładowo kafelki mogą być w innym odcieniu.

Nie trzeba śledzić każdego elementu wyposażenia, który będzie użyty w naszym projekcie. Jest to jednak przydatne do śledzenia zasobów sprzętowych, gdy potrzeba planować i śledzić koszty sprzętu lub gdy sprzęt może być potrzebny wielu osobom w tym samym czasie.

 

Zasób typu koszt

Zasoby typu koszt definiuje się dla których koszt nie jest zależny od liczby zużytych zasobów typu praca czy materiał. Przykładowo przelot samolotem, znaczki pocztowe.

Kosztom może być nocleg w hotelu. Zasób tego typu umożliwia uwzględnienie podwykonawców oraz firm zewnętrznych.

Definiowanie zasobów

Aby zdefiniować zasób należy w arkuszu zasobów wypełnić kilka pól.

Nazwa zasobu – powinna jasno i jednoznacznie określać zasób. Czy wpisać elektryk czy Jan Kowalski? – to pytanie ciągle pozostaje bez odpowiedzi.

Typ zasobu. Może być praca, materiał lub koszt.

Etykietka materiałowa – dostępne tylko dla zasobów typu materiał. Określa jednostkę w której mierzymy dany zasób. Przykładowo: litr, metr kw., sztuka, kilogram, karton.

Inicjały – Inicjały są generowane automatycznie. Są to pierwsze litery nazwy. Służą do filtrowania i grupowania.

Grupa – dzięki wykorzystaniu tego pola można samodzielnie zdefiniować grupę do której będzie należał dany zasób. Przykładowo księgowość, kierownictwo, marketing, podwykonawcy, inżynierowie. Może to być dział w którym pracuje dana osoba. Można sortować i filtrować według tego pola. Będzie również możliwość rozliczenia kosztów z uwzględnienie wartości wprowadzonej w tym polu – działu.

Maks. liczba jednostek – Dostępne to pole tylko dla zasobów typu praca. Określa ile jednostek danego zasobu jest dostępnych w projekcie.

Można we właściwościach zmieniać jednostkę dla mas. liczby jednostek z wartości procentowej na liczbową.

Stawka zasadnicza – określa koszt godziny użycia danego zasobu typu praca, oraz cenę jednostkową dla zasobów materiałowych.

Wyliczone koszty użycia danego zasobu to nie kwota do wypłaty. To jedynie informacja do przetworzenia. MS Project nie uwzględnia składek ZUS, podatku, dodatków, zwolnień chorobowych itp.

Mogą być oprócz godziny być użyte takie stawki jak min, dzień, tydzień, miesiąc.

Stawka za nadg. – definiuje stawkę za nadgodziny dla zasobu typu praca.

Koszt. Każdego wyk. – jest to koszt który zostaje naliczony podczas każdego wykorzystania zasobu typu praca.

Koszt każdego wykorzystania dla zasobów typu praca naliczają się przy każdym wykorzystaniu zasobu (2x dla dwóch ekspertów dla jednego zadania). Zasób typu materiał nalicza koszt tylko raz dla zadania i nie zależy to od ilości użytych jednostek.

Naliczanie – Na początku, proporcjonalnie, na końcu. Umożliwia śledzenie w  raportach okresowych przepływów gotówki.

Kalendarz bazowy – określa godziny pracy danego zasobu. Definiuje się jedynie dla zasobów typu praca.

Kod – dodatkowy parametr który często jest wykorzystywany do grupowania, filtrowania i sortowania zasobów. Wykorzystywany do określania MPK – miejsca powstawania kosztu.

Dodatkowe informacje o zasobach

Można dodać jeszcze kilka dodatkowych informacji o zasobach. W grupie właściwości na karcie Zasób znajduje się przycisk Informacje.

E-miał adres

Konto logowania

Typ rezerwacji – Może być przydzielony lub proponowany. Domyślnie jest proponowany.  Używany przy Project Server. Użycie przydzielony zmniejsza dostępność na serwerze natomiast proponowany nie.

Zasoby ogólny – jeśli nie wiadomo dokładnie jaki zasób będzie użyty można włączyć opcję zasób ogólny. Nie włączenie tej opcji generuje zasób normalny. Używany do tworzenia szablonów projektu lub przy współpracy z Project Server.

Zasób budżetowy – Mogą być tylko przydzielane do zadań sumarycznych projektu. Definiować można go do każdego typu zasobu. Nie można wtedy definiować kosztu użycia, maksymalnej liczy jednostek, stawki zasadniczej i w nadgodzinach. Służy do deklarowania informacji jaki jest rozmiar budżetu w postaci pieniędzy, pracy lub materiałów i porównywania planowanego budżetu z rzeczywistym zużyciem tych zasobów.

Dostępność zasobu

Stawki kosztów – Umożliwia definiowanie 5 stawek kosztów.

Dodawanie uwag do zasobu

Niekiedy warto dodać szczegółowe informacje wyjaśniające, jak i dlaczego dany zasób został rozplanowany w określony sposób. Dodatkowe informację tego typu można zamieścić w uwadze dołączonej do zasobu.

Pola niestandardowe - stworzone wcześniej dla zasobów przykładowo z wyborem rodzaju uprawnień (odnośniki).

Dodawanie zasobów

Dostępne są następujące polecenia do dodawania zasobów:

Buduj zespół z zasobów przedsiębiorstwa – Można pobrać dane o zasobie z Project Web App

Usługa Active Directory – pobranie nazw i pełnych właściwości o zasobie.

Książka adresowa – Z MS Outlook

Zasób pracy

Zasób materiałowy

Zasób kosztowy

Importuj zasoby do przedsiębiorstwa

 

 

Przydzielanie zasobów do zadań.

 

Równanie pracy

Pracochłonność zadania = liczba jednostek x czas trwania zadania

Jeśli zadanie wykonywane jest przez kilka osób to pracochłonność jest sumą pracochłonności poszczególnych zasobów.

Śledzenie pracochłonności to

  • WYKRES Gantta
  • Obciążenie zadaniami
  • Obciążenie zasobów
  • Wprowadzenie zadań

Rysunek 24 Wykres Gantta - wprowadzenie z dodanym polem Praca

Rysunek 25 Widok obciążenie zadaniami

Widok obciążenie zadaniami pokazuje również zadania niemające zasobów.

Praca skumulowana

W widoku obciążenie zadaniami możliwe jest także wyświetlenie informacji i pracy w sposób narastający. Pozwala to określić ile godzin dany zasób przepracował od początku projektu do wybranego dnia.

Rysunek 26 Dodatkowo ukazana praca skumulowana

Dostępność pozostała

 

W widoku użycie zasobu analizując dostępność pozostałą można sprawdzić czy w danym dniu wybrany zasób może jeszcze wykonywać jakąś pracę oraz ile czasu może przeznaczyć na ich wykonanie.

Rysunek 27 Dostępność pozostała

Obliczanie kosztów zadań na podstawie kosztów zasobów

Koszt = wielkość przydziału x czas pracy x stawka za godzinę + wielkość przydziału x koszt każdego wykorzystania

Typy zadań

Przydzielanie dodatkowej ilości zasobów powinno zmniejszyć czas trwania zadania. Dwóch malarzy pomaluje 2x szybciej pokój ale czy dwa samochody przejadą szybciej z Warszawy do Gdańska?

Aby to ustawić należy wybrać odpowiedni typ zadania.

Zadania o stałej pracy – zmiana czasu trwania powoduje zmianę wielkości przydziałów i odwrotnie. Zmiana wielkości przydziałów wywołuje zmianę czasu trwania zadania.

Zadania typu stała praca będą wykorzystywane zawsze wtedy, kiedy zakres prac jest ściśle określony. – znana jest pracochłonność.

Przykładowo: do pomalowania jest 200 m2. Zajmuje to 16 roboczogodzin. 1 malarz maluje. Malarz to pomaluje zatem za 2 dni. Jeżeli damy dwóch malarzy to pomalują w jeden dzień.

Zadania o stałej liczbie jednostek – zmiana czasu trwania zadania zmienia  pracochłonności tego zadania i odwrotnie. Zmiana pracochłonności pociąga za sobą zmianę czasu trwania.

Maluje ściany dwóch malarzy w ciągu dwóch dni. Po zmianie czasu trwania na 4 dni wzrośnie pracochłonność. Oznacza to ze poszerzy się zakres. Odwrotnie zaś jak zmniejszy się czas na 1 dzień to zmniejszy się zakres prac.

Jest to domyślny typ zadania.

Zadania o stałym czasie trwania – muszą być wykonane w określonym czasie i zmiana ilości dostępnych zasobów nie przyśpieszy czasu ich wykonania spowoduje tylko zmianę ich pracochłonności.

Przejazd z Gdańska do zakopanego to 11 godzin.

Według nakładu pracy – powoduje, że przydzielenie dodatkowych zasobów do zadań nie wywoła zmiany całkowitej liczby roboczogodzin, jakie należy przepracować, aby zadanie zostało ukończone. Przydzielenie dodatkowych zasobów skróci czas trwania. Dotychczasowa ilość pracy zostanie rozłożona na wszystkie przydzielone zasoby. Opcja ta nie ma znaczenia dla jednego zasobu. Działa dopiero przy przydzieleniu kolejnych zasobów.E

Przydzielanie zasobów do zadań

 

Zamienianie zasobów

Stawki kosztów

Aby zmienić tabelę stawek należy w widoku obciążenie zadaniami na wybranym zasobie kliknąć 2x.

Pola niestandardowe

Pole niestandardowe może się odnosić do:

  • Zadań
  • Zasobów
  • Projektu

Mamy następujące typy zadań

  • Koszt – format walutowy(10)
  • Data(10)
  • Czas trwania(10)
  • Zakończenie – format daty(10)
  • Flaga – flaga to pole tak/nie(20)
  • Numer(20)
  • Rozpoczęcie – format daty(10)
  • Tekst(30)
  • Kod konspektu(10)

Zadania które kończą się w najbliższym tygodniu.

 

Definiowanie listy rozwijalnej

Typ tekst – odnośnik – wprowadzenie wartości

  • Wartość – elementy listy
  • Opis – pomocnicza informacja po rozwinięciu listy

Dodatkowe opcje to

 

Czas trwania

 

 

 

Koszty projektu

W każdym przedsięwzięciu można wyróżnić koszty zmienne i koszty stałe.

Koszty zmienne zależą od wielu czynników tj. stawki godzinowe, czas trwania zadań, ilość wykorzystanych zasobów.

Koszty stałe są niezależne i są kosztem na potrzeby projektu przykładowo zakup komputera. Koszty stałe mogą być zarówno do zadań sumarycznych jak i do podrzędnych. (Kolumna koszt stały)

Kosztem stałym może być administracyjna obsługa budowy – księgowa, kadrowa.

Koszt całkowity jest sumą kosztów stałych i kosztów zmiennych.

Rysunek 28 Dodane pole Koszt stały i Koszt.

 

 

Budżet projektu

Przepływy gotówkowe

RKPW – rzeczywisty koszt pracy wypracowanej

BKPW- Budżetowy koszt pracy wykonanej

BKPH – budżetowy koszt pracy wg harmonogramu

Statystyka projektu

Ścieżka krytyczna

Zadania leżące na ścieżce krytycznej mają zerowy zapas czasu. Zadania nie leżące na ścieżce krytycznej mają pewien zapas czasu.

Ścieżkę krytyczną można zobaczyć na Wykres Gantta – śledzenie oraz Diagram sieciowy.

Można obserwować swobodny zapas czasu lub całkowity zapas czasu

Swobodny zapas czasu to ilość czasu, o jaką zadanie może być opóźnione bez wpływu na następne zadanie.

Całkowity zapas czasu to czas o jaki zadanie może być opóźnione bez przesuwania daty zakończenia projektu.

Identyfikacja przeciążonych zasobów

 

Arkusz zasobów i informacja o maksymalnym wykorzystaniu zasobów. W widoku arkusza zasobów dodano pole Szczyt.

Identyfikacja czasu i zadań, w których zasoby są przeciążone

Wykres Gantta

Terminarz zasobów

 

Rysunek 29 Wykres Gantta – śledzenie

Wykres zasobów

 

Rozwiązywanie konfliktów z zasobami przeciążonymi

Zmiana zasobu na innych – Zamień…

Definiowanie pracy w nadgodzinach

Karta Widok | Inne Widoki | Wprowadzanie zadań

Zatrudnianie nowych pracowników

Przekazywanie zadań podwykonawcy

Zmiana czasu pracy nad zadaniem

Bilansowanie zasobów i przenoszenie zadań na termin, gdy są dostępne zasoby.

Obliczenia bilansowania:

Automatyczne – Project automatycznie będzie wprowadzać zmiany aby żaden zasób nie był przeciążony. Może to być uciążliwe podczas wprowadzania zmian.

Ręczny – Bilansowanie będzie odbywać się dopiero po wciśnięciu przycisku Bilansuj wszystko

Szukaj nadmiernych alokacji z dokładnością do – ustawienie wrażliwości w którym bilansowanie ma być uruchamiane.

Wyczyść wartości bilansowania przed bilansowanie - Bilansowanie powoduje przenoszenie niektórych zadań na inny termin. Usunięcie informacji o poprzednich bilansowaniach powoduje bardziej elastyczne działanie.

Zakres bilansowania, Bilansuj cały projekt – wszystkie zadania w całym projekcie

Od do – zadania w podanym zakresie

Kolejność bilansowania: (określa kolejność przesuwania zadań)

Tylko identyfikator – zadania posiadające największy numer

Standardowy – sprawdzana jest na początku współzależność miedzy zadaniami, zapas czasu, daty rozpoczęcia i zakończenia, priorytety zadań lub projektu i ograniczenia. Na tej podstawie można zdiagnozować, który zasób ma być pierwszy.

Priorytet, Standard – najpierw priorytet a następnie poprzedniki, zapas czasu, daty i ograniczenia

Bilansuj jedynie w ramach dostępnego czasu – przesuwa zadania pod warunkiem że  między nimi występuje zapas czasu. Jak opcja jest zaznaczona to project nie przesunie daty zakończenia projektu.  Odznaczona opcja może przesunąć datę zakończenia projektu.

Bilansowanie może dostosowywać poszczególne przydziały zadania – jeśli do zadania jest przydzielone kilka zasobów to Project może przesunąć wykonanie zadania przez jeden zasób na później.  Ale jeśli nad zadaniem pracuje samochód i kierowca to może się zdarzyć że kierowca i samochód będą pracowali oddzielnie. Za to odpowiada kolumna bilansowanie przydziałów. Domyślnie każde zadanie ma parametr ustawiony na Tak jednak można wyłączyć to dla określonych zadań.

Bilansowanie może powodować podział pracy pozostałej – zadania nieukończone mogą być podzielone na części które będą wykonane w czasie kiedy nie kolidują z innymi zadaniami. Za to odpowiada kolumna Bilansowanie może wprowadzać podziały.

Bilansuj zasoby o typie rezerwacji proponowanej  - bilansuje zasoby potwierdzone i proponowane

Bilansuj zadania zaplanowane ręcznie – bilansowane są zadania harmonogramowania ręcznego.

Bilansowanie zasobów – sprawdza czy przeciążone zasoby i próbuje przesunąć bądź podzielić zadania aby rozwiązać przeciążenie.

Project nie bilansuje:

  • Z ograniczeniem Musi rozpocząć się lub Musi zakończyć się
  • Z ograniczeniem Jak najpóźniej (od daty rozpoczęcia)
  • Z ograniczeniem Jak najwcześniej (od daty zakończenia)
  • Z priorytetem 1000 – oznaczającym Nie bilansuj
  • Już rozpoczętych – tzn. mających rzeczywistą datę rozpoczęcia

Można zbilansować jeden wybrany zasób – w kolumnie wskaźniki na przeciążonym zasobie wybrać opcję – Zaplanuj ponownie dla dostępnej daty.

Wyczyść bilansowanie – umożliwia wybór dla całego projektu lub wybranych zadań.

Czyści zmiany jakie wprowadziło bilansowanie.

Opóźnienia bilansujące

Widok | Widoki zadań | Inne widoki | Wykres Gantta – bilansowanie

Opóźnienia bilansujące – informacja o  jaki czas zadanie zostanie przesunięte w wyniku bilansowania.

Na wykresie zadanie:

  • Przed bilansowaniem – zielony kolor
  • Po bilansowaniu – niebieski kolor
  • Opóźnienie bilansujące – ciebie zielony pasek

Rozkład pracy zasobów

Widok obciążenie zadaniami – karta kontekstowa – Informacje lub dwuklik na zasobie

Rozkład pracy:

Brak ikony - Płaski – praca na zadaniem taka sama każdego dnia

  - Progresywny – praca nad zadaniem ma coraz więcej czasu

 - Regresywny – praca nad zadaniem ma coraz mniej czasu

 - Dwuszczytowy – Praca nad zadaniem jest dwuszczytowa a pomiędzy i na końcach coraz mniej.

 - Szczytowy regresywny – zasób pracuje szybko coraz dłużej aż do osiągniecia szczytu nad zadaniem a potem pracuje coraz krócej

 - Szczytowy progresywny -  praca jest coraz dłuższa aż do osiągnięcia szczytu a potem szybko coraz mniej.

 - Szczytowy – Szczyt zadania przypada w połowie trwania zadania. Do szczytu powoli rośnie a potem powili maleje.

 - Centralny – praca jest równa nad zadaniem z wyjątkiem początku i końca.

Jeśli zasób pracuje nad zadaniem według rozkładu pracy innym niż płaski to pojawia się ikona w kolumnie wskaźniki.

 

 

Wprowadzanie i śledzenie wartości rzeczywistych

Plan Bazowy

Plan bazowy na wykresie Gantta

Aktualizacja planu bazowego

Usuwanie planu bazowego

Przeglądanie planu bazowego

Przenoszenie daty rozpoczęcia projektu

Plan pośredni

W planie pośrednim mieści się mniej informacji niż w planie bazowym.

Plan pośredni zawiera tylko informacje o datach rozpoczęcia i zakończenia zadań. Nie ma informacji o kosztach ani przydziałach.

 

Wprowadzanie danych rzeczywistych

Wprowadzanie danych rzeczywistych na poziomie projektu

Zmień harmonogram pracy niewykonanej, aby rozpoczynała się po – z racji na niesprzyjające warunki pogodowe, albo niewypłacone wynagrodzenie przez zleceniodawcę. To przesunięcie terminu kontynuacji projektu.

Wprowadzanie danych rzeczywistych poprzez aktualizowanie zadań

 

Wprowadzanie danych rzeczywistych w tabeli śledzenie

Karta Widok | Inne widoki | Więcej widoków | Arkusz zadań | Zastosuj  - następnie

Widok | tabele | Śledzenie

Prezentowanie informacji o postępie prac na wykresie

Linie postępu

Postęp prac można przedstawić także za pomocą linii postępu w widoku Wykres Gantta.

Koszty rzeczywiste

Można je śledzić w widoku Wykres Gantta lub Arkusz zadań (Tabela Koszty)

Analiza odchyleń

  1. Odchylenia terminów

Można je śledzić w widoku Wykres Gantta lub Arkusz zadań (Tabela odchylenie)

  1. Odchylenia pracy

 

  1. Odchylenia kosztów

Wykres Ganta bądź Arkusz zadań tabela Koszt.

 

Karta Widok | Dane

Autofiltrowanie

Sortowanie

Grupowanie

Tabele

Tworzenie widoków

  • Prosty
  • Złożony

Sortowanie: zadania, zasoby, krzyżowy

Szczegóły

Pola niestandardowe

Ustawienia wydruku i drukowanie

 

Organizator

 

Raporty

 

Pula zasobów

 

Eksportowanie danych do MS Excel

MS Project jest relacyjną bazą danych. Składa się z dwóch zasadniczych tabel między którymi można zdefiniować przydziały.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skróty klawiaturowe dla programu Microsoft Office Project

Korzystanie z widoku Diagram sieciowy

Czynność

Skrót klawiaturowy

Przejście do innego pola widoku Diagram sieciowy.

Klawisze strzałek

Dodawanie pól widoku Diagram sieciowy do zaznaczenia.

SHIFT+klawisze strzałek

Przenoszenie pola widoku Diagram sieciowy.

 Uwaga   Najpierw należy ustawić ręczne rozmieszczanie pól. Kliknij polecenie Układ w menu Format, a następnie kliknij opcję Zezwalaj na ręczne rozmieszczenie pól.

CTRL+klawisze strzałek

Przejście do górnego pola widoku Diagram sieciowy w widoku lub projekcie.

CTRL+HOME lub SHIFT+CTRL+HOME

Przejście do dolnego pola widoku Diagram sieciowy w projekcie.

CTRL+END lub SHIFT+CTRL+END

Przejście do lewego skrajnego pola widoku Diagram sieciowy w projekcie.

HOME lub SHIFT+HOME

Przejście do prawego skrajnego pola widoku Diagram sieciowy w projekcie.

END lub SHIFT+END

Przejście w górę o jedno okno.

PAGE UP lub SHIFT+PAGE UP

Przejście w dół o jedno okno.

PAGE DOWN lub SHIFT+PAGE DOWN

Przejście w lewo o jedno okno.

CTRL+PAGE UP lub SHIFT+CTRL+PAGE UP

Przejście w prawo o jedno okno.

CTRL+PAGE DOWN lub SHIFT+CTRL+PAGE DOWN

Wybór następnego pola w oknie Diagram sieciowy.

ENTER

Wybór poprzedniego pola w oknie Diagram sieciowy.

SHIFT+ENTER

 

Poruszanie się w widokach i oknach

Czynność

Skrót klawiaturowy

Aktywacja menu sterowania.

ALT+SPACJA

Aktywacja paska wprowadzania w celu edycji tekstu w polu.

F2

Aktywacja paska menu.

F10 lub ALT

Aktywacja menu sterowania projektem.

ALT+MYŚLNIK

Aktywacja paska podziału.

SHIFT+F6

Zamykanie okna programu.

ALT+F4

Wyświetlanie wszystkich filtrowanych zadań lub wszystkich filtrowanych zasobów.

F3

Wyświetlanie okna dialogowego Definiowanie kolumny.

ALT+F3

Otwieranie nowego okna.

SHIFT+F11

Ograniczanie zaznaczenia do pojedynczego pola.

SHIFT+BACKSPACE

Przywracanie kolejności sortowania do kolejności według identyfikatorów.

SHIFT+F3

Zaznaczanie obiektu rysunkowego.

F6

Wyświetlanie informacji na temat zadania.

SHIFT+F2

Wyświetlanie informacji na temat zasobu.

SHIFT+F2

Wyświetlanie informacji na temat przydziału.

SHIFT+F2

Włączanie lub wyłączanie trybu Dodawanie do zaznaczenia.

SHIFT+F8

Włączanie lub wyłączanie opcji Autoobliczanie.

CTRL+F9

Włączanie lub wyłączanie trybu Rozszerzanie zaznaczenia.

F8

Przejście w lewo, w prawo, w górę lub w dół w celu wyświetlenia różnych stron w oknie Podgląd wydruku.

ALT+klawisze strzałek

 

Sporządzanie konspektu projektu

Czynność

Skrót klawiaturowy

Ukrywanie podzadań.

ALT+SHIFT+MYŚLNIK lub ALT+SHIFT+ZNAK MINUSA (znak minusa na klawiaturze numerycznej)

Zwiększenie wcięcia zaznaczonego zadania.

ALT+SHIFT+STRZAŁKA W PRAWO

Wyświetlanie podzadań.

ALT+SHIFT+ = lub ALT+SHIFT+ZNAK PLUSA (znak plusa na klawiaturze numerycznej)

Wyświetlanie wszystkich zadań.

ALT+SHIFT+* (gwiazdka na klawiaturze numerycznej)

Zmniejszanie wcięcia zaznaczonego zadania.

ALT+SHIFT+STRZAŁKA W LEWO

Zaznaczanie i edycja w oknie dialogowym

Czynność

Skrót klawiaturowy

Przejście między polami w dolnej części formularza.

Klawisze strzałek

Przejście do tabel w dolnej części formularza.

ALT+1 (lewy) lub ALT+2 (prawy)

Przejście do następnego zadania lub zasobu.

ENTER

Przejście do poprzedniego zadania lub zasobu.

SHIFT+ENTER

 

Zaznaczanie i edycja w widoku arkusza, Edycja w widoku

Czynność

Skrót klawiaturowy

Anulowanie wpisu.

ESC

Czyszczenie lub resetowanie zaznaczonego pola.

CTRL+DELETE

Kopiowanie zaznaczonych danych.

CTRL+C

Wycinanie zaznaczonych danych.

CTRL+X

Usuwanie zaznaczonych danych.

DELETE lub CTRL+ZNAK MINUSA (na klawiaturze numerycznej)

Wypełnianie pól.

CTRL+D

Wyświetlanie okna dialogowego Znajdowanie.

CTRL+F lub SHIFT+F5

Przejście do kolejnego wyniku wyszukiwania w oknie dialogowym Znajdowanie.

SHIFT+F4

Korzystanie z polecenia Idź do (menu Edycja).

F5

Łączenie zadań.

CTRL+F2

Wklejanie skopiowanych lub wyciętych danych.

CTRL+V

Ograniczanie zaznaczenia do jednego pola.

SHIFT+BACKSPACE

Cofanie ostatniej akcji.

CTRL+Z

Rozłączanie zadań.

CTRL+SHIFT+F2

Poruszanie się w widoku

Czynność

Skrót klawiaturowy

Przejście do początku projektu (skala czasu).

ALT+HOME

Przejście do końca projektu (skala czasu).

ALT+END

Przesunięcie skali czasu w lewo.

ALT+STRZAŁKA W LEWO

Przesunięcie skali czasu w prawo.

ALT+STRZAŁKA W PRAWO

Przejście do pierwszego pola w wierszu.

HOME lub CTRL+STRZAŁKA W LEWO

Przejście do pierwszego wiersza.

CTRL+STRZAŁKA W GÓRĘ

Przejście do pierwszego pola w pierwszym wierszu.

CTRL+HOME

Przejście do ostatniego pola w wierszu.

END lub CTRL+STRZAŁKA W PRAWO

Przejście do ostatniego pola w ostatnim wierszu.

CTRL+END

Przejście do ostatniego wiersza.

CTRL+STRZAŁKA W DÓŁ

Poruszanie się w okienku bocznym

Czynność

Skrót klawiaturowy

Przenoszenie fokusu między okienkiem bocznym a widokiem po prawej stronie.

CTRL+TAB lub CTRL+SHIFT+TAB

Wybieranie różnych formantów w okienku bocznym z fokusem znajdującym się w okienku bocznym.

TAB

Zaznaczanie lub usuwanie zaznaczenia pól wyboru i przycisków opcji z fokusem znajdującym się w okienku bocznym.

SPACJA

Aktualizacja Przewodnika po programie Project.

CTRL+R

 

Zaznaczanie elementów w widoku

Czynność

Skrót klawiaturowy

Rozszerzenie zaznaczenia o jedną stronę w dół.

SHIFT+PAGE DOWN

Rozszerzenie zaznaczenia o jedną stronę w górę.

SHIFT+PAGE UP

Rozszerzenie zaznaczenia o jeden wiersz w dół.

SHIFT+STRZAŁKA W DÓŁ

Rozszerzenie zaznaczenia o jeden wiersz w górę.

SHIFT+STRZAŁKA W DÓŁ

Rozszerzenie zaznaczenia do pierwszego pola w wierszu.

SHIFT+HOME

Rozszerzenie zaznaczenia do ostatniego pola w wierszu.

SHIFT+END

Rozszerzenie zaznaczenia do początku informacji.

CTRL+SHIFT+HOME

Rozszerzenie zaznaczenia do końca informacji.

CTRL+SHIFT+END

Rozszerzenie zaznaczenia do pierwszego wiersza.

CTRL+SHIFT+STRZAŁKA W GÓRĘ

Rozszerzenie zaznaczenia do ostatniego wiersza.

CTRL+SHIFT+STRZAŁKA W DÓŁ

Rozszerzenie zaznaczenia do pierwszego pola w pierwszym wierszu.

CTRL+SHIFT+HOME

Rozszerzenie zaznaczenia do ostatniego pola w ostatnim wierszu.

CTRL+SHIFT+END

Zaznaczanie wszystkich wierszy i kolumn.

CTRL+SHIFT+SPACJA

Zaznaczanie kolumny.

CTRL+SPACJA

Zaznaczanie wiersza

SHIFT+SPACJA

Przejście w ramach zaznaczenia o jedno pole w dół.

ENTER

Przejście w ramach zaznaczenia o jedno pole w górę.

SHIFT+ENTER

Przejście w ramach zaznaczenia o jedno pole w prawo.

TAB

Przejście w ramach zaznaczenia o jedno pole w lewo.

SHIFT+TAB

Zaznaczanie i edycja na pasku wprowadzania

Czynność

Skrót klawiaturowy

Zatwierdzenie wpisu.

ENTER

Anulowanie wpisu.

ESC

Usuwanie jednego znaku z lewej strony.

BACKSPACE

Usuwanie jednego znaku z prawej strony.

DELETE

Usuwanie jednego wyrazu po prawej.

CTRL+DELETE

Rozszerzanie zaznaczenia do końca tekstu.

SHIFT+END

Rozszerzanie zaznaczenia do początku tekstu.

SHIFT+HOME

Włączanie lub wyłączanie trybu zastępowania.

INSERT

 

Korzystanie ze skali czasu

Czynność

Skrót klawiaturowy

Przenoszenie skali czasu w lewo o jedną stronę.

ALT+PAGE UP

Przenoszenie skali czasu w prawo o jedną stronę.

ALT+PAGE DOWN

Przenoszenie skali czasu na początek projektu.

ALT+HOME

Przenoszenie skali czasu na koniec projektu.

ALT+END

Przewijanie skali czasu w lewo.

ALT+STRZAŁKA W LEWO

Przewijanie skali czasu w prawo.

ALT+STRZAŁKA W PRAWO

Wyświetlanie mniejszych jednostek czasu.

CTRL+ / (kreska ułamkowa na klawiaturze numerycznej)

Wyświetlanie większych jednostek czasu.

CTRL+* (gwiazdka na klawiaturze numerycznej)

 

Wyświetlanie i używanie okien

Czynność

Skrót klawiaturowy

Przełączanie do następnego okna.

ALT+TAB

Przełączanie do poprzedniego okna.

ALT+SHIFT+TAB

Zamykanie aktywnego okna.

CTRL+W lub CTRL+F4

Przywracanie rozmiaru aktywnego okna po jego zmaksymalizowaniu.

CTRL+F5

Przechodzenie do okienka zadań z innego okienka w oknie programu (w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara). Konieczne może być kilkukrotne naciśnięcie klawisza F6.

 Uwaga   Jeśli po naciśnięciu klawisza F6 nie zostanie wyświetlone odpowiednie okienko zadań, należy nacisnąć klawisz ALT, aby umieścić fokus na pasku menu lub Wstążce (interfejs użytkownika Microsoft Office Fluent), a następnie należy nacisnąć klawisze CTRL+TAB, aby przejść do okienka zadań.

F6

Przechodzenie do okienka z innego okienka w oknie programu (w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara).

SHIFT+F6

Przełączanie do następnego okna, jeśli jest otwartych kilka okien.

CTRL+F6

Przełączanie do poprzedniego okna.

CTRL+SHIFT+F6

Jeśli okno dokumentu nie jest zmaksymalizowane, wykonanie polecenia Przenieś (w menu sterowania okna). Należy użyć klawiszy strzałek, aby przenieść okno, a następnie nacisnąć klawisz ESC.

CTRL+F7

Jeśli okno dokumentu nie jest zmaksymalizowane, wykonanie polecenia Rozmiar (w menu sterowania okna). Należy użyć klawiszy strzałek, aby zmienić rozmiar okna, a następnie nacisnąć klawisz ESC.

CTRL+F8

Minimalizowanie okna do ikony (działa tylko dla niektórych programów pakietu Microsoft Office).

CTRL+F9

Maksymalizowanie lub przywracanie zaznaczonego okna.

CTRL+F10

Kopiowanie obrazu ekranu do schowka.

PRINT SCREEN

Kopiowanie obrazu aktywnego okna do schowka.

ALT+PRINT SCREEN

 

Zmienianie kroju i rozmiaru czcionki

Czynność

Skrót klawiaturowy

Zmienianie czcionki.

CTRL+SHIFT+F

Zmienianie rozmiaru czcionki.

CTRL+SHIFT+P

Zwiększanie rozmiaru czcionki w zaznaczonym tekście.

CTRL+SHIFT+>

Zmniejszanie rozmiaru czcionki w zaznaczonym tekście.

CTRL+SHIFT+<

 

Poruszanie się w tekście lub komórkach

Czynność

Skrót klawiaturowy

Przechodzenie o jeden znak w lewo.

STRZAŁKA W LEWO

Przechodzenie o jeden znak w prawo.

STRZAŁKA W PRAWO

Przechodzenie o jeden wiersz do góry.

STRZAŁKA W GÓRĘ

Przechodzenie o jeden wiersz w dół.

STRZAŁKA W DÓŁ

Przechodzenie o jeden wyraz w lewo.

CTRL+STRZAŁKA W LEWO

Przechodzenie o jeden wyraz w prawo.

CTRL+STRZAŁKA W PRAWO

Przechodzenie na koniec wiersza.

END

Przechodzenie na początek wiersza.

HOME

Przechodzenie o jeden akapit w górę.

CTRL+STRZAŁKA W GÓRĘ

Przechodzenie o jeden akapit w dół.

CTRL+STRZAŁKA W DÓŁ

Przechodzenie na koniec pola tekstowego.

CTRL+END

Przechodzenie na początek pola tekstowego.

CTRL+HOME

Powtarzanie ostatniej akcji Wyszukaj.

SHIFT+F4

 

Poruszanie się w tabelach i praca z nimi

Czynność

Skrót klawiaturowy

Przechodzenie do następnej komórki.

TAB

Przechodzenie do poprzedniej komórki.

SHIFT+TAB

Przechodzenie do następnego wiersza.

STRZAŁKA W DÓŁ

Przechodzenie do poprzedniego wiersza

STRZAŁKA W GÓRĘ

Wstawianie tabulatora w komórce.

CTRL+TAB

Rozpoczynanie nowego akapitu.

ENTER

Dodawanie nowego wiersza u dołu tabeli.

TAB na końcu ostatniego wiersza

 

Uzyskiwanie dostępu do okienek zadań i używanie ich

Czynność

Skrót klawiaturowy

Przechodzenie do okienka zadań z innego okienka w oknie programu. Może być konieczne kilkakrotne naciśnięcie klawisza F6.

 Uwaga   Jeśli naciśnięcie klawisza F6 nie powoduje wyświetlenia odpowiedniego okienka zadań, można nacisnąć klawisz ALT, aby przenieść fokus na pasek menu, a następnie nacisnąć klawisze CTRL+TAB, aby przejść do okienka zadań.

F6

Jeżeli jest aktywne menu lub pasek narzędzi, przejście do okienka zadań (konieczne może być kilkakrotne naciśnięcie klawiszy CTRL+TAB).

CTRL+TAB

Jeśli jest aktywne okienko zadań, zaznaczenie odpowiednio następnej lub poprzedniej opcji w okienku zadań.

TAB lub SHIFT+TAB 

Wyświetlanie pełnego zestawu poleceń w menu okienka zadań.

CTRL+STRZAŁKA W DÓŁ

Przechodzenie między pozycjami w zaznaczonym podmenu; przechodzenie między poszczególnymi opcjami w grupie opcji w oknie dialogowym.

STRZAŁKA W DÓŁ lub STRZAŁKA W GÓRĘ

Otwieranie wybranego menu lub wykonywanie akcji przypisanej do zaznaczonego przycisku.

SPACJA lub ENTER

Otwieranie menu skrótów; otwieranie menu rozwijanego dla zaznaczonego elementu galerii.

SHIFT+F10

Jeśli jest widoczne menu lub podmenu, zaznaczenie odpowiednio pierwszego lub ostatniego polecenia w menu lub podmenu.

HOME lub END

Przewijanie zaznaczonej listy galerii w górę lub w dół.

PAGE UP lub PAGE DOWN

Przejście na początek lub na koniec wybranej listy galerii.

CTRL+HOME lub CTRL+END

Otwieranie okienka zadań Poszukiwanie.

ALT+kliknięcie

 

Uzyskiwanie dostępu do tagów inteligentnych i używanie ich

Czynność

Skrót klawiaturowy

Wyświetlanie menu lub komunikatu dla tagu inteligentnego. Jeżeli istnieje więcej niż jeden tag inteligentny, przełączenie do następnego tagu inteligentnego i wyświetlenie jego menu lub komunikatu.

ALT+SHIFT+F10

Zaznaczanie kolejnego elementu w menu tagów inteligentnych.

STRZAŁKA W DÓŁ

Zaznaczanie poprzedniego elementu w menu tagów inteligentnych.

STRZAŁKA W GÓRĘ

Wykonywanie akcji dla zaznaczonego elementu w menu tagów inteligentnych.

ENTER

Zamykanie menu tagu inteligentnego lub komunikatu.

ESC

 

Korzystanie z okien dialogowych

Czynność

Skrót klawiaturowy

Przechodzenie do następnej opcji lub grupy opcji.

TAB

Przechodzenie do poprzedniej opcji lub grupy opcji.

SHIFT+TAB

Przechodzenie do następnej karty w oknie dialogowym.

CTRL+TAB

Przechodzenie do poprzedniej karty w oknie dialogowym.

CTRL+SHIFT+TAB

Przechodzenie między opcjami w otwartej liście rozwijanej lub między opcjami w grupie opcji.

Klawisze strzałek

Wykonywanie akcji przypisanej do zaznaczonego przycisku; zaznaczanie lub czyszczenie zaznaczonego pola wyboru.

SPACJA

Otwieranie listy (jeśli jest zamknięta) i przechodzenie do odpowiedniej pozycji.

Pierwsza litera pozycji na liście rozwijanej

Wybieranie opcji; zaznaczanie lub usuwanie zaznaczenia pola wyboru.

ALT+ podkreślona litera w nazwie opcji

Otwieranie zaznaczonej listy rozwijanej.

ALT+STRZAŁKA W DÓŁ

Zamykanie zaznaczonej listy rozwijanej; anulowanie polecenia i zamykanie okna dialogowego.

ESC

Wykonywanie akcji przypisanej do domyślnego przycisku w oknie dialogowym.

ENTER

Korzystanie z pól edycji w oknach dialogowych

Czynność

Skrót klawiaturowy

Przechodzenie na początek wpisu.

HOME

Przechodzenie na koniec wpisu.

END

Przechodzenie odpowiednio o jeden znak w lewo lub o jeden znak w prawo.

STRZAŁKA W LEWO lub STRZAŁKA W PRAWO

Przechodzenie o jeden wyraz w lewo.

CTRL+STRZAŁKA W LEWO

Przechodzenie o jeden wyraz w prawo.

CTRL+STRZAŁKA W PRAWO

Zaznaczanie lub usuwanie zaznaczenia jednego znaku z lewej strony.

SHIFT+STRZAŁKA W LEWO

Zaznaczanie lub usuwanie zaznaczenia jednego znaku z prawej strony.

SHIFT+STRZAŁKA W PRAWO

Zaznaczanie lub usuwanie zaznaczenia jednego wyrazu z lewej strony.

CTRL+SHIFT+STRZAŁKA W LEWO

Zaznaczanie lub usuwanie zaznaczenia jednego wyrazu z prawej strony.

CTRL+SHIFT+STRZAŁKA W PRAWO

Zaznaczenie tekstu od punktu wstawiania do początku wpisu.

SHIFT+HOME

Zaznaczenie tekstu od punktu wstawiania do końca wpisu.

SHIFT+END

Używanie okien dialogowych Otwieranie i Zapisywanie jako

Czynność

Skrót klawiaturowy

Przechodzenie do poprzedniego folderu.

ALT+1

Przycisk Do góry o jeden poziom : otwieranie folderu o jeden poziom wyżej względem otwartego folderu.

ALT+2

Przycisk Wyszukaj w sieci Web : zamykanie okna dialogowego i otwieranie strony wyszukiwania w sieci Web.

ALT+3

Przycisk Usuń : usuwanie zaznaczonego folderu lub pliku.

ALT+3

Przycisk Utwórz nowy folder : tworzenie nowego folderu.

ALT+4

Przycisk Widoki : przełączanie między dostępnymi widokami folderu.

ALT+5

Przycisk Narzędzia: wyświetlanie menu Narzędzia.

ALT+L

Wyświetlanie menu skrótów dla zaznaczonego elementu, na przykład folderu lub pliku.

SHIFT+F10

Przechodzenie między opcjami lub obszarami w oknie dialogowym.

TAB

Otwieranie listy Szukaj w.

F4 lub ALT+I

Aktualizacja listy plików.

F5